Sunday, October 30, 2011

Sultan Muhammad ke-V & Khalifah umat Islam Nusantara.

Sultan Muhammad ke-V & Khalifah umat Islam Nusantara.

Baginda merupakan keturu...nan yang ke-30 dari salasilah ahlul-bait Rasulullah SAW. Mengikut catatan lisan seorang Raja di Palembang (12**), Zaman kegemilangan Islam di Nusantara akan bermula di Palembang (Acheh) pada abad ke-3 hingga abad ke-7, di Pattani dari abad ke-7 hingga abad ke-13 dan akhir sekali di Kelantan abad ke-13 hingga abad ke-21. Adakah semuanya kebetulan?

Dari Palembang muncul Wali Songo (ahlul bait), berpecah hingga mewujudkan sebuah Kesultanan Islam di Pattani dan Kelantan (Sheikh Jamaluddin al-Kubra). lihatlah di rantau manakah yang banyak melahirkan ulama dan ilmuan, lihatlah rantau manakah yang mendaulatkan Islam sebagai asas pemerintahan, lihat rantau manakah yang bersungguh melahirkan semula Dinar & Dirham. Sudah tentu Kelantan. Dimanakah pusat Suvarnabumi, (Golden Khersonene) ? Adakah semuanya kebetulan?

Kenapakah baginda memilih semula penggunaan nama 'Muhammad' sebagai nama rasmi setelah 4 sultan terakhir mengabaikannya, kenapakah baginda begitu berani menukar 'Daulat Tuanku' kepada 'Allahu Akhbar' yang mana tidak disukai raja dan sultan-sultan lain. Kenapkah baginda menganggap Jubah sebagai pakaian rasmi baginda dengan rakyat? Adakah semuanya kebetulan?